Skip to content

Weerbaarheid & crisisbeheersing

Weerbaarheid & crisisbeheersing

Digitale dreigingen, desinformatie, maatschappelijke onrust en geopolitieke spanningen zetten uw organisatie onder druk. Gemeenten en veiligheidsregio’s hebben niet alleen een taak in het beheersen van crises op het moment zelf, maar ook in het structureel versterken van de maatschappelijke weerbaarheid. Het gaat daarbij om meer dan protocollen en plannen: u zoekt een heldere visie, duidelijke rollen en stevige samenwerking met partners.

Tien organisatieadvies helpt u bij het ontwikkelen van visie, beleid en organisatie rondom weerbaarheid en crisisbeheersing. We verbinden strategische keuzes met de dagelijkse praktijk, zodat bestuur, organisatie en netwerkpartners in dezelfde richting werken.

De opgave voor gemeenten en regio’s

In de praktijk ziet u waarschijnlijk een mix van plannen, afspraken en structuren: rampenplannen, GRIP-structuren, regionale afspraken, lokale initiatieven rond veiligheid en veerkracht. Tegelijk merkt u dat:

  • verantwoordelijkheden niet altijd scherp zijn belegd;
  • bestuurlijke lijnen in een crisis onduidelijk aanvoelen;
  • aandacht voor weerbaarheid en preventie gemakkelijk ondersneeuwt;
  • maatschappelijke onrust of desinformatie lastig te duiden en te adresseren is.

De vraag is dan: wat verstaan we als organisatie precies onder weerbaarheid, hoe verhouden crisisbeheersing en preventie zich tot elkaar, en welke rol pakt u zelf ten opzichte van partners als politie, GGD, veiligheidsregio, maatschappelijke organisaties en inwoners?

Een integraal kader voor weerbaarheid en crisisbeheersing helpt u om richting te geven aan beleid, capaciteit, samenwerking en communicatie.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Van overzicht naar gezamenlijke koers

We starten met het in kaart brengen van wat er al is. Dat betekent: bestaande plannen, afspraken, rollen en structuren verzamelen en begrijpelijk ordenen. U krijgt een overzicht van onder meer:

  • bestaande crisisplannen, GRIP-structuren en regionale afspraken;
  • rollen en verantwoordelijkheden van bestuurders, ambtelijke organisatie en partners;
  • initiatieven en programma’s die bijdragen aan maatschappelijke weerbaarheid;
  • lopende ontwikkelingen en knelpunten die u of uw partners ervaren.

Vervolgens begeleiden we bestuurlijke en ambtelijke sessies om te komen tot een gedeeld beeld: wat bedoelen we met weerbaarheid, waar zijn we al sterk in, wat vraagt expliciet versterking? In deze gesprekken verbinden we beleidstaal met concrete situaties, zodat het voor iedereen herkenbaar blijft.

Onze adviseurs helpen om beleid en praktijk aan elkaar te koppelen. Dat kan gaan over:

  • herijking van regionale crisisplannen en operationele structuren;
  • het versterken van bestuurlijke rollen en besluitvorming in crisistijd;
  • het organiseren van samenwerking met maatschappelijke partners rond weerbaarheid;
  • het ontwikkelen van een uitvoeringsstructuur waarin crisisbeheersing en preventie elkaar versterken.

In trajecten als de herijking van het Regionaal Crisisplan bij Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de kwartiermaking Weerbaarheid OOV bij de gemeente Utrecht werken we op deze manier stap voor stap naar een breed gedragen koers.

Wat het uw organisatie oplevert

Een traject weerbaarheid en crisisbeheersing met Tien organisatieadvies mondt uit in een heldere, bestuurlijk gedragen visie en uitvoeringsstructuur. U krijgt onder andere:

  • overzicht in rollen, verantwoordelijkheden en samenwerkingslijnen;
  • een duidelijk beleidskader voor weerbaarheid en crisisbeheersing;
  • een concreet beeld van hoe uw organisatie crises beheerst én maatschappelijke veerkracht versterkt;
  • meer rust en duidelijkheid in de organisatie: medewerkers weten wat hun rol is, bestuurders weten waar zij op sturen.

Onze adviseurs hebben ruime ervaring binnen veiligheidsregio’s, gemeenten en het rijk. Zij kennen de praktijk van crisismanagement én de dynamiek van bestuurlijke besluitvorming. Daarmee brengen we rust, overzicht en richting in een domein dat per definitie in beweging is.

Wilt u onderzoeken hoe uw organisatie de stap zet van ad-hoc reageren naar structurele weerbaarheid? Neem contact op met Tien organisatieadvies voor een verkennend gesprek. Samen kijkt u welke keuzes nodig zijn om uw weerbaarheid en crisisbeheersing duurzaam te versterken.

UITGELICHT

Recente projecten

Het ontwerpen en implementeren van een modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein voor de 12 samenwerkende gemeenten van de regio
Regiosecretaris Regio Centraal Gelderland
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie gemeente Wierden
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie
RIVM / Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid / VOTOB, haalbaarheidsonderzoek publiek private samenwerking bij toezicht op de veiligheid van tankopslag
Toezicht op veiligheid van tankopslag
Successful group of business people at work in office
Projectleider op het thema verantwoorde personeelssamenstelling en strategische personeelsplanning
Beweging 3.0 te Amersfoort
Het versterken van de recreatiesector in Ermelo door samen met ondernemers vakantieparken te vernieuwen of transformeren
Projectleider Vitale Vakantieparken gemeente Ermelo
Begeleiding van het organisatieontwerp voor de nieuwe directie Afval en Grondstoffen van de gemeente Amsterdam
Projectleider organisatieontwerp Afval en Grondstoffen Amsterdam
Aansturen van beroepskrachten en vrijwilligers vanuit de visie dat een ieder wordt gehoord
Interim-manager bij De Luisterlijn
Strategische en tactische advisering en procesbegeleiding en de implementatie van horizontale sturing en gespreid leiderschap.
Fontys Hoge School voor Kind en Educatie (FHKE)
Begeleiding van het reorganisatietraject van twee afdelingen naar één sector Jeugd en Onderwijs, inclusief de aansturing van de teams Beleid, Onderwijshuisvesting en Leerplicht/RMC
Sectorhoofd Jeugd en Onderwijs gemeente Eindhoven
Presentation, female manager holding laptop
Opstellen en coördineren van het decentralisatieplan en later het transformatieplan voor het sociaal team.
Programmamanager drie decentralisaties en transformatie gemeente Voorst
Interim-controller Group Reporting
Interim-corporate controller Heijmans nv
Gemeente Dordrecht, evaluatie van organisatie en uitvoering 18- naar 18+. Doel was verbetering in de aansluiting van zorg voor jongeren die voor hun 18e jeugdhulp ontvangen
Evaluatie van 18- naar 18+
Vernieuwing HR-beleid, inrichtingsprincipes en personeelsplanning. Adviseur directie en stuurgroepen omtrent cultuurontwikkeling en zelforganisatie.
Adviseur HR strategie- en organisatieontwikkeling
Successful group of business people at work in office
Programmamanager Sociaal Domein (transities)
Gemeente Renkum, programmamanager SD
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, verkenning voor en ondersteuning bij de ontwikkeling van interventies tegen pesten op de werkvloer
Pesten op de werkvloer
Faciliteren en aanjagen van de samenwerking tussen de 25 Veiligheidsregio's op de bovenregionale en landelijke opgaven op het gebied van Risico- en Crisisbeheersing.
Vice-voorzitter Vakraad Risico- en Crisisbeheersing van de 25 Veiligheidsregio’s
Bij Wageningen University & Research, gemeenten, onderwijs en onderzoek en GGD-en.
Interim-controller en teamleider Control en Financiën
Samenwerking maatschappelijke organisaties in samenwerking met Jonge Honden.
Wijk aan Zee – Samenwerking maatschappelijke organisaties
Begeleiden van het haalbaarheidsonderzoek naar meer recreatief zwemwater in de buitenruimte
Procesbegeleider gemeente Lelystad
Aansturing van programma's en projecten op het gebied van opvoedondersteuning, preventie en zorg aan jeugdigen in de gemeente Utrecht
Programmamanager Jeugd en Zorg gemeente Utrecht
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.