Skip to content

Veiligheid en toezicht

Veiligheid en toezicht

Bij Tien Organisatieadvies begrijp je dat veiligheid en toezicht in de publieke sector in de eerste plaats bestuurlijke vraagstukken zijn. Burgemeesters, wethouders, directeuren, colleges en raden dragen verantwoordelijkheid voor keuzes onder druk, verantwoording richting samenleving en het borgen van goed toezicht. Onze diensten ondersteunen gemeenten en veiligheidsregio’s juist in die bestuurlijke rol: bij crisisbeheersing, risicosturing en het helder beleggen van toezichtrollen. Met diepgaande kennis van bestuurlijke besluitvorming en leiderschap in crisissituaties bieden wij de expertise die nodig is om grip te houden op complexe veiligheidsvraagstukken.

Deskundigheid en leiderschap in crisisbeheersing

Als ervaren adviseurs op het gebied van crisisbeheersing kennen we de dynamiek van crisisorganisaties van binnenuit. Dankzij de inzet van een Regionaal Operationeel Leider binnen ons team hebben we zicht op alle lagen: van operationele teams tot beleidsteam en bestuurlijke top. Daardoor ondersteunen we niet alleen de organisatie, maar ook de burgemeester, het college en de directeuren in hun rol, afwegingsruimte en verantwoordelijkheden.

We helpen bij vragen als: wie beslist wanneer, op basis van welke informatie, en hoe leg je verantwoording af aan raad, pers en samenleving? Onze aanpak combineert strategisch inzicht met bestuurlijke daadkracht. We werken met heldere besluitvormingslijnen, rolzuivere overlegstructuren en duidelijke mandaten, zodat er snel én zorgvuldig wordt gehandeld. Leiderschap betekent in dit kader ook: risico’s expliciet maken, scenario’s bespreken en toezichtrollen actief invullen, in plaats van alleen op incidenten te reageren.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Bestuurlijke grip op risico’s en (militaire) dreigingen

De internationale veiligheidssituatie vraagt van bestuurders en toezichthouders dat zij nieuwe typen risico’s serieus nemen: van cyberaanvallen en desinformatiecampagnes tot hybride en militaire dreigingen. Deze risico’s raken niet alleen de operationele paraatheid, maar vooral de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor continuïteit, betrouwbaarheid en publieke verantwoording.

Wij brengen samen met jou de belangrijkste risico’s bestuurlijk in kaart: welke scenario’s zijn relevant, wie heeft welke rol in de toezichtketen en welke afspraken zijn nodig over escalatie en informatievoorziening? We helpen bij het opstellen van bestuurlijke risicoprofielen, het aanscherpen van crisisplannen en het organiseren van simulatiesessies met bestuur, directie en toezicht. Zo krijgt de gemeenteraad of raad van toezicht beter zicht op zijn rol: kritische vragen stellen, kaders bewaken en toezien op een realistische balans tussen risicoacceptatie en risicobeheersing.

Door onze expertise ontwikkelen we met jou proactieve strategieën die risico’s vroegtijdig adresseren en bestuurlijke veerkracht vergroten. Niet alleen in de operationele kolom, maar juist in de manier waarop bestuur en toezicht sturen, prioriteren en verantwoorden.

Samenwerken aan bestuurlijke veiligheid en toezicht

Wij geloven sterk in de kracht van een helder en rolvast bestuurlijk klimaat. Alleen wanneer bestuur, directie, ambtelijke organisatie en toezichthouders hun eigen rol goed kennen en elkaar de juiste vragen stellen, ontstaat duurzame veiligheid. Daarom werken we nauw met je samen om:

  • rollen en verantwoordelijkheden tussen bestuur, directie, organisatie en toezichthouders helder te definiëren;
  • de informatievoorziening richting college, raad en toezichtorganen op orde te brengen;
  • spanningsvelden tussen politieke, bestuurlijke en operationele logica bespreekbaar te maken;
  • een toezichtcultuur te versterken waarin openheid, tegenspraak en reflectie vanzelfsprekend zijn.

Van hieruit ontwikkelen we maatregelen en strategieën die niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook bestuurlijk standhouden. Je mag van ons een scherpe, veeleisende en onafhankelijke blik verwachten. Wij bieden perspectief op veiligheid én toezicht: aandacht voor risico’s, heldere governance en versterking van de bestuurlijke rol in crisisbeheersing. Zo groeit jouw organisatie uit tot een bestuur dat onder druk rustig blijft, risico’s begrijpt, toezicht serieus neemt en daar transparant over is richting de samenleving.

UITGELICHT

Recente projecten

Presentation, female manager holding laptop
Senior beleidsmedewerker voorveld sociaal domein bij gemeente Dordrecht
Voorveld sociaal domein
Successful group of business people at work in office
Programmamanager Sociaal Domein (transities)
Gemeente Renkum, programmamanager SD
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie gemeente Wierden
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie
Het bouwen aan een nieuw fundament voor de toekomstige ontwikkeling van dit samenwerkingsverband van 7 hogescholen op het gebied van opleidingen voor schoolleiders
Interim-management
In opdracht van de gemeente Wierden onderzoek en advies sportstructuur
Onderzoek en advies sportstructuur gemeente Wierden
In opdracht van Sportbedrijf Accres invoering SIAM bij aquacentrum Malkander
SIAM-analyse aquacentrum Malkander
Als interim-programmacontroller mede nieuwe afdeling Duurzaam op Land ingericht voor TenneT
Interim-programmacontroller TenneT
Successful group of business people at work in office
Projectleider op het thema verantwoorde personeelssamenstelling en strategische personeelsplanning
Beweging 3.0 te Amersfoort
Aansturing van programma's en projecten op het gebied van opvoedondersteuning, preventie en zorg aan jeugdigen in de gemeente Utrecht
Programmamanager Jeugd en Zorg gemeente Utrecht
Het nieuwe sportcentrum bestaat uit een sporthal, turnhal, zwembad. Totale investering ong. 21 miljoen euro. Het project bevindt zich nu in de ontwerp- en voorbereidingsfase voor de bouw. Start van de bouw wordt voorzien in april 2022.
Projectleider nieuw Sportcentrum Ermelo
Aansturing teams Financiën en Inkoop. Implementatie ERP pakket. Lid van het dagelijks en algemeen bestuur GGD.
Veiligheidsregio- en GGD Gelderland-Zuid – Manager Financiën en Inkoop
Onderzoek kostenstructuur buitensportaccommodaties gemeente Gouda
Onderzoek kostenstructuur buitensportaccommodaties
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, verkenning voor en ondersteuning bij de ontwikkeling van interventies tegen pesten op de werkvloer
Pesten op de werkvloer
Successful group of business people at work in office
Procesbegeleider bijeenkomsten
Zestor – Kennisnetwerken
Begeleiding overgang personeel (OVO)
Universiteit van Wageningen, projectleider P&O
Strategische en tactische advisering en procesbegeleiding en de implementatie van horizontale sturing en gespreid leiderschap.
Fontys Hoge School voor Kind en Educatie (FHKE)
Het organiseren en uitvoeren van maatregelen om de informatieveiligheid en privacybescherming te vergroten en te borgen in de organisatie.
Gemeente Zutphen – Informatieveiligheid en privacybescherming
Begeleiding van het reorganisatietraject van twee afdelingen naar één sector Jeugd en Onderwijs, inclusief de aansturing van de teams Beleid, Onderwijshuisvesting en Leerplicht/RMC
Sectorhoofd Jeugd en Onderwijs gemeente Eindhoven
Projectleider harmonisatie buitensportaccommodaties gemeente Hoeksche Waard
Harmonisatie buitensportaccommodaties
Manager voor de bedrijfsvoeringsteams Communicatie, HR, Inkoop, Juridische Zaken en Bestuurssecretariaat
Interim teammanager gemeente Rheden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.