Skip to content

Veiligheid en toezicht

Veiligheid en toezicht

Bij Tien Organisatieadvies begrijp je dat veiligheid en toezicht in de publieke sector in de eerste plaats bestuurlijke vraagstukken zijn. Burgemeesters, wethouders, directeuren, colleges en raden dragen verantwoordelijkheid voor keuzes onder druk, verantwoording richting samenleving en het borgen van goed toezicht. Onze diensten ondersteunen gemeenten en veiligheidsregio’s juist in die bestuurlijke rol: bij crisisbeheersing, risicosturing en het helder beleggen van toezichtrollen. Met diepgaande kennis van bestuurlijke besluitvorming en leiderschap in crisissituaties bieden wij de expertise die nodig is om grip te houden op complexe veiligheidsvraagstukken.

Deskundigheid en leiderschap in crisisbeheersing

Als ervaren adviseurs op het gebied van crisisbeheersing kennen we de dynamiek van crisisorganisaties van binnenuit. Dankzij de inzet van een Regionaal Operationeel Leider binnen ons team hebben we zicht op alle lagen: van operationele teams tot beleidsteam en bestuurlijke top. Daardoor ondersteunen we niet alleen de organisatie, maar ook de burgemeester, het college en de directeuren in hun rol, afwegingsruimte en verantwoordelijkheden.

We helpen bij vragen als: wie beslist wanneer, op basis van welke informatie, en hoe leg je verantwoording af aan raad, pers en samenleving? Onze aanpak combineert strategisch inzicht met bestuurlijke daadkracht. We werken met heldere besluitvormingslijnen, rolzuivere overlegstructuren en duidelijke mandaten, zodat er snel én zorgvuldig wordt gehandeld. Leiderschap betekent in dit kader ook: risico’s expliciet maken, scenario’s bespreken en toezichtrollen actief invullen, in plaats van alleen op incidenten te reageren.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Bestuurlijke grip op risico’s en (militaire) dreigingen

De internationale veiligheidssituatie vraagt van bestuurders en toezichthouders dat zij nieuwe typen risico’s serieus nemen: van cyberaanvallen en desinformatiecampagnes tot hybride en militaire dreigingen. Deze risico’s raken niet alleen de operationele paraatheid, maar vooral de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor continuïteit, betrouwbaarheid en publieke verantwoording.

Wij brengen samen met jou de belangrijkste risico’s bestuurlijk in kaart: welke scenario’s zijn relevant, wie heeft welke rol in de toezichtketen en welke afspraken zijn nodig over escalatie en informatievoorziening? We helpen bij het opstellen van bestuurlijke risicoprofielen, het aanscherpen van crisisplannen en het organiseren van simulatiesessies met bestuur, directie en toezicht. Zo krijgt de gemeenteraad of raad van toezicht beter zicht op zijn rol: kritische vragen stellen, kaders bewaken en toezien op een realistische balans tussen risicoacceptatie en risicobeheersing.

Door onze expertise ontwikkelen we met jou proactieve strategieën die risico’s vroegtijdig adresseren en bestuurlijke veerkracht vergroten. Niet alleen in de operationele kolom, maar juist in de manier waarop bestuur en toezicht sturen, prioriteren en verantwoorden.

Samenwerken aan bestuurlijke veiligheid en toezicht

Wij geloven sterk in de kracht van een helder en rolvast bestuurlijk klimaat. Alleen wanneer bestuur, directie, ambtelijke organisatie en toezichthouders hun eigen rol goed kennen en elkaar de juiste vragen stellen, ontstaat duurzame veiligheid. Daarom werken we nauw met je samen om:

  • rollen en verantwoordelijkheden tussen bestuur, directie, organisatie en toezichthouders helder te definiëren;
  • de informatievoorziening richting college, raad en toezichtorganen op orde te brengen;
  • spanningsvelden tussen politieke, bestuurlijke en operationele logica bespreekbaar te maken;
  • een toezichtcultuur te versterken waarin openheid, tegenspraak en reflectie vanzelfsprekend zijn.

Van hieruit ontwikkelen we maatregelen en strategieën die niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook bestuurlijk standhouden. Je mag van ons een scherpe, veeleisende en onafhankelijke blik verwachten. Wij bieden perspectief op veiligheid én toezicht: aandacht voor risico’s, heldere governance en versterking van de bestuurlijke rol in crisisbeheersing. Zo groeit jouw organisatie uit tot een bestuur dat onder druk rustig blijft, risico’s begrijpt, toezicht serieus neemt en daar transparant over is richting de samenleving.

UITGELICHT

Recente projecten

Presentation, female manager holding laptop
Samenvoegen van het Veiligheidsbureau en de GHOR in één nieuwe sector. (Door)ontwikkeling van het team en de organisatiecultuur.
Manager crisisbeheersing Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Aansturen van beroepskrachten en vrijwilligers vanuit de visie dat een ieder wordt gehoord
Interim-manager bij De Luisterlijn
Gemeente Renkum, procesbegeleiding Verbeteren en versterken Bestuurscultuur
Openbaar Bestuur – versterken Bestuurscultuur
Successful group of business people at work in office
De ontwikkeling van uniforme dienstverleningsprocessen en begeleiding van het landelijke implementatietraject
Slachtofferhulp Nederland
Lavender field
Colleges van B&W, Gemeenteraad en/of Managementteams. Collegiaal bestuur, inhoud Coalitieakkoord, teamontwikkeling, bestuurs- en managementstijlen
Diverse gemeenten, begeleiden ‘heisessies’
Presentation, female manager holding laptop
Opstellen en aanjagen meerjarig uitvoeringsprogramma voor dienstverlening
Kwartiermaker Dienstverlening gemeente Olst-Wijhe
Begeleiding van het reorganisatietraject van twee afdelingen naar één sector Jeugd en Onderwijs, inclusief de aansturing van de teams Beleid, Onderwijshuisvesting en Leerplicht/RMC
Sectorhoofd Jeugd en Onderwijs gemeente Eindhoven
Kwartiermaker/adviseur van bestuurders van gemeenten, woningbouw-corporaties en zorgorganisaties voor een gezamenlijke uitvoeringsagenda Wonen en Zorg.
Kwartiermaker/adviseur Taskforce Wonen en Zorg
Presentation, female manager holding laptop
Van start up naar scale up: advisering betrof organisatie, bedrijfsvoering, financiën en managementinformatie. Tevens selectie en implementatie financieel systeem.
Adviseur Steenvlinder bv
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie gemeente Wierden
Behoeften-/haalbaarheids-onderzoek binnensport-accommodatie
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties bij de gemeente Rijssen-Holten
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties
Adviseren van het management en directie over strategische- en organisatievraagstukken.
VGGM – Business Controller
Inhoudelijke, organisatorische en bedrijfsmatige inrichting van een VIC workhome Triple-C voor een samenwerkingsinitiatief van Cordaan en Spirit, mogelijk gemaakt met subsidie van de gemeente Amsterdam.
Spirit en Cordaan
Procesbegeleider aanbesteding exploitatie zwembad in opdracht van de gemeente Cuijk
Procesbegeleider aanbesteding exploitatie zwembad
Organisatiedoorlichting en -advies: samenspel politiek, bestuur en organisatie
Openbaar Bestuur, onderzoeker en adviseur
Coördineren van de opvang van Okraiense vluchtelingen en asielzoekers van het COA in de regio Gelderland-Zuid. Adviseren van het Regionaal Beleidsteam (14 burgemeesters) over de bestuurlijke dilemma's.
Operationeel leider vluchtelingenopvang Gelderland-Zuid
In opdracht van de gemeente Meierijstad exploitatieonderzoek zwembaden Sint-Oedenrode, Veghel en Schijndel en onderzoek en advies vorm van beheer Sport
Exploitatieonderzoek en onderzoek vorm van beheer Sport gemeente Meierijstad
Directie zwembadbeheer Zwembad Appingedam Delfzijl Vastgoed BV, gemeente Eemsdelta
Directie zwembadbeheer
Gemeente Dordrecht / MEE Vivenz maatschappelijke dienstverlening. Doel was meer efficiënte toeleiding van inwoners naar schuldhulpverlening
Ketenstandaardisatie Schuldhulpverlening
Presentation, female manager holding laptop
Expert in Wonen en Zorg voor ouderen. Gemeenschappelijkheid zoeken met alle partijen en concrete resultaatgerichte afspraken maken plus strategieontwikkeling om tot concrete uitvoering te komen.
RVO – Expert Wonen en Zorg aandachtsgroepen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.