Skip to content

Veiligheid en toezicht

Veiligheid en toezicht

Bij Tien Organisatieadvies begrijp je dat veiligheid en toezicht in de publieke sector in de eerste plaats bestuurlijke vraagstukken zijn. Burgemeesters, wethouders, directeuren, colleges en raden dragen verantwoordelijkheid voor keuzes onder druk, verantwoording richting samenleving en het borgen van goed toezicht. Onze diensten ondersteunen gemeenten en veiligheidsregio’s juist in die bestuurlijke rol: bij crisisbeheersing, risicosturing en het helder beleggen van toezichtrollen. Met diepgaande kennis van bestuurlijke besluitvorming en leiderschap in crisissituaties bieden wij de expertise die nodig is om grip te houden op complexe veiligheidsvraagstukken.

Deskundigheid en leiderschap in crisisbeheersing

Als ervaren adviseurs op het gebied van crisisbeheersing kennen we de dynamiek van crisisorganisaties van binnenuit. Dankzij de inzet van een Regionaal Operationeel Leider binnen ons team hebben we zicht op alle lagen: van operationele teams tot beleidsteam en bestuurlijke top. Daardoor ondersteunen we niet alleen de organisatie, maar ook de burgemeester, het college en de directeuren in hun rol, afwegingsruimte en verantwoordelijkheden.

We helpen bij vragen als: wie beslist wanneer, op basis van welke informatie, en hoe leg je verantwoording af aan raad, pers en samenleving? Onze aanpak combineert strategisch inzicht met bestuurlijke daadkracht. We werken met heldere besluitvormingslijnen, rolzuivere overlegstructuren en duidelijke mandaten, zodat er snel én zorgvuldig wordt gehandeld. Leiderschap betekent in dit kader ook: risico’s expliciet maken, scenario’s bespreken en toezichtrollen actief invullen, in plaats van alleen op incidenten te reageren.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Bestuurlijke grip op risico’s en (militaire) dreigingen

De internationale veiligheidssituatie vraagt van bestuurders en toezichthouders dat zij nieuwe typen risico’s serieus nemen: van cyberaanvallen en desinformatiecampagnes tot hybride en militaire dreigingen. Deze risico’s raken niet alleen de operationele paraatheid, maar vooral de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor continuïteit, betrouwbaarheid en publieke verantwoording.

Wij brengen samen met jou de belangrijkste risico’s bestuurlijk in kaart: welke scenario’s zijn relevant, wie heeft welke rol in de toezichtketen en welke afspraken zijn nodig over escalatie en informatievoorziening? We helpen bij het opstellen van bestuurlijke risicoprofielen, het aanscherpen van crisisplannen en het organiseren van simulatiesessies met bestuur, directie en toezicht. Zo krijgt de gemeenteraad of raad van toezicht beter zicht op zijn rol: kritische vragen stellen, kaders bewaken en toezien op een realistische balans tussen risicoacceptatie en risicobeheersing.

Door onze expertise ontwikkelen we met jou proactieve strategieën die risico’s vroegtijdig adresseren en bestuurlijke veerkracht vergroten. Niet alleen in de operationele kolom, maar juist in de manier waarop bestuur en toezicht sturen, prioriteren en verantwoorden.

Samenwerken aan bestuurlijke veiligheid en toezicht

Wij geloven sterk in de kracht van een helder en rolvast bestuurlijk klimaat. Alleen wanneer bestuur, directie, ambtelijke organisatie en toezichthouders hun eigen rol goed kennen en elkaar de juiste vragen stellen, ontstaat duurzame veiligheid. Daarom werken we nauw met je samen om:

  • rollen en verantwoordelijkheden tussen bestuur, directie, organisatie en toezichthouders helder te definiëren;
  • de informatievoorziening richting college, raad en toezichtorganen op orde te brengen;
  • spanningsvelden tussen politieke, bestuurlijke en operationele logica bespreekbaar te maken;
  • een toezichtcultuur te versterken waarin openheid, tegenspraak en reflectie vanzelfsprekend zijn.

Van hieruit ontwikkelen we maatregelen en strategieën die niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook bestuurlijk standhouden. Je mag van ons een scherpe, veeleisende en onafhankelijke blik verwachten. Wij bieden perspectief op veiligheid én toezicht: aandacht voor risico’s, heldere governance en versterking van de bestuurlijke rol in crisisbeheersing. Zo groeit jouw organisatie uit tot een bestuur dat onder druk rustig blijft, risico’s begrijpt, toezicht serieus neemt en daar transparant over is richting de samenleving.

UITGELICHT

Recente projecten

Successful group of business people at work in office
Als tijdelijk algemeen bestuurder een organisatie leiden naar een fusie met een branchegenoot
Tijdelijk algemeen bestuurder
Accommodatiebeleid, exploitatievarianten, beheer & exploitatie
Diverse sportbedrijven, onderzoeker en adviseur
Group of people talking in the office
Begeleiding directeur/groot aandeelhouder bij het versterken van zijn organisatie om de groei van de onderneming mogelijk te maken
Begeleiding directeur/groot aandeelhouder
Als interim-programmacontroller mede nieuwe afdeling Duurzaam op Land ingericht voor TenneT
Interim-programmacontroller TenneT
Het organiseren en coördineren van huisvesting voor vluchtelingen met een beperking uit Oekraïne
Projectregisseur SOFT tulip for Ukraine
Voor diverse business units financiën inzichtelijk gemaakt
Interim-businesscontroller Alewijnse bv
In opdracht van Sportbedrijf Accres invoering SIAM bij aquacentrum Malkander
SIAM-analyse aquacentrum Malkander
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties bij de gemeente Rijssen-Holten
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties
Het bouwen aan een nieuw fundament voor de toekomstige ontwikkeling van dit samenwerkingsverband van 7 hogescholen op het gebied van opleidingen voor schoolleiders
Interim-management
In opdracht van de gemeente Utrecht advisering beheer zwembad De Krommerijn
Advisering beheer zwembad De Krommerijn
Het nieuwe sportcentrum bestaat uit een sporthal, turnhal, zwembad. Totale investering ong. 21 miljoen euro. Het project bevindt zich nu in de ontwerp- en voorbereidingsfase voor de bouw. Start van de bouw wordt voorzien in april 2022.
Projectleider nieuw Sportcentrum Ermelo
Realisatie van een nieuwe sporthal achter het bestaande zwembad en de sporthal van sportboulevard De Engh. De architect AG Nova zal in bouwteam-verband de sporthal realiseren. Start van de bouw is begin 2021 gepland.
Projectleider Nieuwe Sporthal Soest
Presentation, female manager holding laptop
Met zorgverzekeraar en zorgaanbieders ontwikkelen en uitvoeren van een strategie voor zorgvernieuwingstrajecten binnen de Drechtsteden op het snijvlak van Wmo, Zorgverzekeringswet en Wet Langdurige Zorg
Programmamanager zorgvernieuwing Drechtsteden-VGZ-Drechtzorg
Successful group of business people at work in office
Programmamanager Sociaal Domein (transities)
Gemeente Renkum, programmamanager SD
Opzetten en aansturen van de nieuw te vormen afdeling Beleid, Kwaliteit en Juridische zaken.
Interim-manager Jeugdbescherming
Directie zwembadbeheer Zwembad Appingedam Delfzijl Vastgoed BV, gemeente Eemsdelta
Directie zwembadbeheer
Opstellen van een bestuurlijk normenkader met uitgangspunten en kaders voor ver- en nieuwbouw van het vastgoed.
Veiligheidsregio IJsselland – Adviseur
Opzetten en ontwikkelen dienstverlening, processen en sociale teams naar aanleiding van drie decentralisaties.
Programmamanager Dienstverlening Jeugdzorg en Wmo gemeente Renkum
Aansturing teams Financiën en Inkoop. Implementatie ERP pakket. Lid van het dagelijks en algemeen bestuur GGD.
Veiligheidsregio- en GGD Gelderland-Zuid – Manager Financiën en Inkoop
Adviseren van het management en directie over strategische- en organisatievraagstukken.
VGGM – Business Controller
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.