Skip to content

Veiligheid en toezicht

Veiligheid en toezicht

Bij Tien Organisatieadvies begrijp je dat veiligheid en toezicht in de publieke sector in de eerste plaats bestuurlijke vraagstukken zijn. Burgemeesters, wethouders, directeuren, colleges en raden dragen verantwoordelijkheid voor keuzes onder druk, verantwoording richting samenleving en het borgen van goed toezicht. Onze diensten ondersteunen gemeenten en veiligheidsregio’s juist in die bestuurlijke rol: bij crisisbeheersing, risicosturing en het helder beleggen van toezichtrollen. Met diepgaande kennis van bestuurlijke besluitvorming en leiderschap in crisissituaties bieden wij de expertise die nodig is om grip te houden op complexe veiligheidsvraagstukken.

Deskundigheid en leiderschap in crisisbeheersing

Als ervaren adviseurs op het gebied van crisisbeheersing kennen we de dynamiek van crisisorganisaties van binnenuit. Dankzij de inzet van een Regionaal Operationeel Leider binnen ons team hebben we zicht op alle lagen: van operationele teams tot beleidsteam en bestuurlijke top. Daardoor ondersteunen we niet alleen de organisatie, maar ook de burgemeester, het college en de directeuren in hun rol, afwegingsruimte en verantwoordelijkheden.

We helpen bij vragen als: wie beslist wanneer, op basis van welke informatie, en hoe leg je verantwoording af aan raad, pers en samenleving? Onze aanpak combineert strategisch inzicht met bestuurlijke daadkracht. We werken met heldere besluitvormingslijnen, rolzuivere overlegstructuren en duidelijke mandaten, zodat er snel én zorgvuldig wordt gehandeld. Leiderschap betekent in dit kader ook: risico’s expliciet maken, scenario’s bespreken en toezichtrollen actief invullen, in plaats van alleen op incidenten te reageren.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Bestuurlijke grip op risico’s en (militaire) dreigingen

De internationale veiligheidssituatie vraagt van bestuurders en toezichthouders dat zij nieuwe typen risico’s serieus nemen: van cyberaanvallen en desinformatiecampagnes tot hybride en militaire dreigingen. Deze risico’s raken niet alleen de operationele paraatheid, maar vooral de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor continuïteit, betrouwbaarheid en publieke verantwoording.

Wij brengen samen met jou de belangrijkste risico’s bestuurlijk in kaart: welke scenario’s zijn relevant, wie heeft welke rol in de toezichtketen en welke afspraken zijn nodig over escalatie en informatievoorziening? We helpen bij het opstellen van bestuurlijke risicoprofielen, het aanscherpen van crisisplannen en het organiseren van simulatiesessies met bestuur, directie en toezicht. Zo krijgt de gemeenteraad of raad van toezicht beter zicht op zijn rol: kritische vragen stellen, kaders bewaken en toezien op een realistische balans tussen risicoacceptatie en risicobeheersing.

Door onze expertise ontwikkelen we met jou proactieve strategieën die risico’s vroegtijdig adresseren en bestuurlijke veerkracht vergroten. Niet alleen in de operationele kolom, maar juist in de manier waarop bestuur en toezicht sturen, prioriteren en verantwoorden.

Samenwerken aan bestuurlijke veiligheid en toezicht

Wij geloven sterk in de kracht van een helder en rolvast bestuurlijk klimaat. Alleen wanneer bestuur, directie, ambtelijke organisatie en toezichthouders hun eigen rol goed kennen en elkaar de juiste vragen stellen, ontstaat duurzame veiligheid. Daarom werken we nauw met je samen om:

  • rollen en verantwoordelijkheden tussen bestuur, directie, organisatie en toezichthouders helder te definiëren;
  • de informatievoorziening richting college, raad en toezichtorganen op orde te brengen;
  • spanningsvelden tussen politieke, bestuurlijke en operationele logica bespreekbaar te maken;
  • een toezichtcultuur te versterken waarin openheid, tegenspraak en reflectie vanzelfsprekend zijn.

Van hieruit ontwikkelen we maatregelen en strategieën die niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook bestuurlijk standhouden. Je mag van ons een scherpe, veeleisende en onafhankelijke blik verwachten. Wij bieden perspectief op veiligheid én toezicht: aandacht voor risico’s, heldere governance en versterking van de bestuurlijke rol in crisisbeheersing. Zo groeit jouw organisatie uit tot een bestuur dat onder druk rustig blijft, risico’s begrijpt, toezicht serieus neemt en daar transparant over is richting de samenleving.

UITGELICHT

Recente projecten

Bibliotheek voor de gemeenten Renkum en Rheden. Uitwerken van een gemeentelijke bezuinigingstaakstelling in concrete bezuinigingsmaatregelen.
Bibliotheek Veluwezoom – Bezuinigingsmaatregelen
Presentation, female manager holding laptop
Met zorgverzekeraar en zorgaanbieders ontwikkelen en uitvoeren van een strategie voor zorgvernieuwingstrajecten binnen de Drechtsteden op het snijvlak van Wmo, Zorgverzekeringswet en Wet Langdurige Zorg
Programmamanager zorgvernieuwing Drechtsteden-VGZ-Drechtzorg
RIVM / Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid / VOTOB, haalbaarheidsonderzoek publiek private samenwerking bij toezicht op de veiligheid van tankopslag
Toezicht op veiligheid van tankopslag
Group of people talking in the office
Opstellen en invoeren HR-agenda en sparringpartner Raad van Bestuur, ExCo en leidinggevenden businessunits
ProRail, directeur HR, lid van de ExCo
Evaluatie en organisatieadvies doorontwikkeling sportbedrijf ESA - gemeente Aalsmeer
Organisatieadvies sportbedrijf
O.a. bezuinigingsonderzoek, risicomanagement, strategie, inkoop en huisvesting.
Adviseur bedrijfsvoering
Projectleider privatisering buitensportverenigingen voor de gemeente Cuijk
Projectleider privatisering buitensportverenigingen
Presentation, female manager holding laptop
Procesbegeleider visietraject multifunctioneel sportproject in opdracht van de gemeente Breda
Procesbegeleider visietraject multifunctioneel sportproject
Successful group of business people at work in office
Projectleider implementatie organisatieontwikkeling in de systemen en applicaties voor VNOG
Projectleider VNOG
Successful group of business people at work in office
Voorbereidend onderzoek voor en ondersteunen bij het opstellen van het integraal beleidsprogramma Volwassenen & Ouderen
Beleidsprogramma Volwassenen & Ouderen gemeente Nijkerk
Presentation, female manager holding laptop
Opstellen en coördineren van het decentralisatieplan en later het transformatieplan voor het sociaal team.
Programmamanager drie decentralisaties en transformatie gemeente Voorst
Onderzoek oprichten van een Sportbedrijf in opdracht van de gemeente Wierden
Onderzoek oprichten van een Sportbedrijf
Het ontwerpen en implementeren van een modulaire gemeenschappelijke regeling Sociaal Domein voor de 12 samenwerkende gemeenten van de regio
Regiosecretaris Regio Centraal Gelderland
Het organiseren en uitvoeren van maatregelen om de informatieveiligheid en privacybescherming te vergroten en te borgen in de organisatie.
Gemeente Zutphen – Informatieveiligheid en privacybescherming
Successful group of business people at work in office
Programmamanager Sociaal Domein (transities)
Gemeente Renkum, programmamanager SD
Successful group of business people at work in office
Manager van de afdeling sociaal domein, begeleiding van de transformatie in het sociaal domein na de drie decentralisaties.
Afdelingshoofd Sociaal Domein gemeente Bunnik
Samen met huurders en gebruikers komen tot een bestuurlijk haalbaar plan voor renovatie, nieuwbouw en verduurzaming van het ontmoetings- en activiteitencentrum van Ermelo.
Adviseur verduurzaming Huis van Bestuur en Cultuur de Dialoog – Gemeente Ermelo
Gemeente Dordrecht, evaluatie van organisatie en uitvoering 18- naar 18+. Doel was verbetering in de aansluiting van zorg voor jongeren die voor hun 18e jeugdhulp ontvangen
Evaluatie van 18- naar 18+
Interim-CFO offshore windmolenpark (Dolwin2) voor TenneT
Financial project lead offshore windmolenpark
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties bij de gemeente Rijssen-Holten
Procesbegeleider visietraject sportaccommodaties
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.