Skip to content

Organisatie-inrichting

Organisatie-inrichting

Een passende organisatie-inrichting maakt uw koers werkbaar. Structuur, rollen en overlegvormen ondersteunen dan het werk in plaats van het te vertragen. Na groei, fusie of verzelfstandiging ontstaat vaak de vraag: sluiten functies, verantwoordelijkheden en besluitvorming nog aan bij wat de organisatie wil bereiken? Of leunt u op oude afspraken die niet meer passen bij de huidige werkelijkheid?

Tien organisatieadvies ondersteunt maatschappelijke organisaties, onderwijs- en zorginstellingen bij het herijken van functies, rollen en structuur. Dat doen we altijd samen met medewerkers, zodat eigenaarschap en draagvlak onderdeel zijn van het proces en niet iets wat u achteraf moet organiseren.

Waarom organisatie-inrichting aandacht vraagt

In de praktijk ziet u het snel als de inrichting niet meer past. Medewerkers lopen tegen onduidelijke verantwoordelijkheden aan, besluiten schuiven tussen overlegtafels en leidinggevenden verliezen tijd aan afstemming in plaats van richting geven. Typische signalen zijn bijvoorbeeld:

  • overlap in taken tussen teams of afdelingen;
  • onduidelijke rolverdeling tussen bestuur, directie en middenmanagement;
  • informele lijnen die belangrijker zijn dan de formele structuur;
  • overlegstructuren die veel tijd kosten maar weinig besliskracht opleveren.

Tegelijk verandert de context om u heen: nieuwe wetgeving, andere financiering, meer samenwerking in ketens en regio’s. Een bewuste herijking van organisatie-inrichting helpt om koers, structuur en manier van werken weer in lijn te brengen.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op!

Van inzicht naar gezamenlijke inrichting

Onze trajecten starten met een scherp beeld van de huidige situatie. We combineren documentanalyse (organogrammen, functiebeschrijvingen, mandaten, overlegschema’s) met individuele gesprekken en interactieve werksessies. Zo krijgen we zicht op:

  • hoe processen echt lopen in de praktijk;
  • waar taken en rollen overlappen of juist tussen wal en schip vallen;
  • welke verwachtingen medewerkers en leidinggevenden van elkaar hebben;
  • welke onderdelen van de huidige structuur goed werken en welke niet.

Vanuit deze analyse werken we toe naar een voorstel voor een nieuwe of aangescherpte inrichting. Denk aan:

  • heldere rol- en functiebeschrijvingen;
  • een overzichtelijke overleg- en besluitstructuur;
  • governance-afspraken tussen bestuur, directie, management en toezicht;
  • praktische handvatten om de nieuwe inrichting in de dagelijkse praktijk te laten landen.

Bij Stichting PAS, die na verzelfstandiging behoefte had aan meer duidelijkheid in taken en functies, hebben we deze aanpak toegepast. Samen met medewerkers en bestuur ontstond een organisatiestructuur waarin verantwoordelijkheden helder zijn, overleg logisch is opgebouwd en de organisatie beter aansluit op de eigen maatschappelijke opdracht.

Duidelijke structuur met ruimte voor ontwikkeling

Een traject organisatie-inrichting met Tien organisatieadvies levert meer op dan een nieuw organogram. U krijgt:

  • een toekomstbestendige structuur die past bij koers en omvang van uw organisatie;
  • duidelijkheid in verantwoordelijkheden, mandaten en samenwerking;
  • meer rust in de organisatie doordat medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht;
  • leidinggevenden die meer ruimte ervaren om te sturen op inhoud, kwaliteit en ontwikkeling.

Wij combineren kennis van organisatieontwikkeling met ervaring in bestuur en publieke sector. Onze kracht ligt in het verbinden van mens, structuur en koers: een inrichting die op papier klopt én in de praktijk werkt.

Wilt u uw organisatie-inrichting beter laten aansluiten op uw ambities? Neem contact op met Tien organisatieadvies voor een oriënterend gesprek. Samen verkent u welke stappen nodig zijn om structuur, mensen en koers weer in balans te brengen.

UITGELICHT

Recente projecten

Aansturing ondersteunende taken en team Publiekszaken. Accenten op gezond maken financiën en doorvoeren verbeteringen op alle disciplines.
Gemeente Zutphen – Manager Bedrijfsvoering en Publiekszaken
In profit en not-for-profit. Ontwikkeling duurzame inzetbaarheid, (persoonlijk) leiderschap en samenwerking. Teams van professionals, staf en leidinggevenden.
Trainer/procesbegeleider en teamcoach
Interim-controller Group Reporting
Interim-corporate controller Heijmans nv
O.a. bezuinigingsonderzoek, risicomanagement, strategie, inkoop en huisvesting.
Adviseur bedrijfsvoering
Bij Veiligheidsregio's en gemeenten
Interim-manager bedrijfsvoering
Beheer en exploitatie door Stichting BSSA zijn geanalyseerd en een aanzet is gegeven voor een businesscase. Het beeld van een geoptimaliseerde exploitatie is nu helder en een passende exploitatie-bijdrage van de gemeente is vastgesteld.
Advisering beheer en exploitatie sportcentrum Blokweer
Inhoudelijke, organisatorische en bedrijfsmatige inrichting van een VIC workhome Triple-C voor een samenwerkingsinitiatief van Cordaan en Spirit, mogelijk gemaakt met subsidie van de gemeente Amsterdam.
Spirit en Cordaan
Begeleiding overgang personeel (OVO)
Universiteit van Wageningen, projectleider P&O
Samen met huurders en gebruikers komen tot een bestuurlijk haalbaar plan voor renovatie, nieuwbouw en verduurzaming van het ontmoetings- en activiteitencentrum van Ermelo.
Adviseur verduurzaming Huis van Bestuur en Cultuur de Dialoog – Gemeente Ermelo
Opzetten en ontwikkelen dienstverlening, processen en sociale teams naar aanleiding van drie decentralisaties.
Programmamanager Dienstverlening Jeugdzorg en Wmo gemeente Renkum
Ondersteuning van het P&O-team op arbeidsmarktontwikke-lingen, slimmer werken en het versterken van strategie en capaciteit
Adviseur en coach – RIBW AVV
(Nederlands elftal vrouwen onder de 23 jaar). Verantwoordelijk voor de organisatie rond het elftal tijdens interlandperiodes.
KNVB – Teammanager Jong OranjeLeeuwinnen
Group of people talking in the office
Begeleiding directeur/groot aandeelhouder bij het versterken van zijn organisatie om de groei van de onderneming mogelijk te maken
Begeleiding directeur/groot aandeelhouder
Aansturing teams Financiën en Inkoop. Implementatie ERP pakket. Lid van het dagelijks en algemeen bestuur GGD.
Veiligheidsregio- en GGD Gelderland-Zuid – Manager Financiën en Inkoop
Presentation, female manager holding laptop
Van start up naar scale up: advisering betrof organisatie, bedrijfsvoering, financiën en managementinformatie. Tevens selectie en implementatie financieel systeem.
Adviseur Steenvlinder bv
Successful group of business people at work in office
Voorbereidend onderzoek voor en ondersteunen bij het opstellen van het integraal beleidsprogramma Volwassenen & Ouderen
Beleidsprogramma Volwassenen & Ouderen gemeente Nijkerk
Verzelfstandiging sociale wijkteams Arnhem
Gemeente Arnhem, wijkteams
In opdracht van de gemeente Meierijstad exploitatieonderzoek zwembaden Sint-Oedenrode, Veghel en Schijndel en onderzoek en advies vorm van beheer Sport
Exploitatieonderzoek en onderzoek vorm van beheer Sport gemeente Meierijstad
Successful group of business people at work in office
Ontwikkeling HR-visie en HR-agenda en het doorlichten van HR-processen op eenvoud, klantgerichtheid en toegevoegde waarde
Interim-manager P&O – Avoord
Complexe dossiers in nauwe samenspraak met het Team Vastgoed en Welzijn, onderdeel Sport. Bijv. nieuwe tarievenstructuur vanaf 1-sept-2020, nieuwe huurovereenkomsten met buitensportverenigingen 2020-2024.
Adviseur sportprojecten gemeente Soest
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.